Inför kommande säsong lär det bli en hel del nya övningar för spelarna i IFK Kungälv. Nye fystränaren Ulf Stevander kommer från mitten av april att under tre dagar i veckan att leda lagets försäsongträningar.
– Vi kommer inte att vara på gym en enda gång, säger Ulf Stevander. 

IFK Kungälv tar nya grepp för att få A-lagets spelare redo för kommande elitseriesäsong. Från och med april kommer friidrottstränaren Ulf Stevander att lägga upp ett träningschema som han tror att spelarna kommer att ha som störst nytta av när de går på stor is efter sommaren.

– Jag ska träna dem tre gånger i veckan och ge dem det jag tror att de behöver. Vi drar väl igång någon gång runt 15-16 april med ett upptaktsmöte där jag kommer att informera spelarna om vad jag kan erbjuda dem och framför allt kring vilka förväntningar jag själv har på dem, säger Ulf Stevander.

Sprinttränare
Ulf har sin bas som friidrottstränare i Kongahälla AIK där han som sprint- och hopptränare leder en grupp på sju elitsatsande ungdomar. Han har skött individuell träning för olika hockeyspelare och handbollsspelare och har under de senaste åren fått kontakt med bandysporten via Mimershus där han ansvarar för träningen på den nationella bandygymnasie -profilen.

– Själv är jag egentligen gammal simmare och vattenpolospelare. Men jag ville inte att mina egna barn skulle börja med simning utan jag gillar friidrott bättre som jag tycker är den ultimata idrotten då den är så bred, säger han.

Från sitt jobb på Mimershus känner Ulf Stevander redan Axel Ekholm, Victor Lindblom, Elias Modin och Andreas Berggren Eckerth från IFK Kungälvs A-lag.

Om du ser på hur bandyspelarna i Kungälv tränar, är det något du kommer ändra på nu under våren?

– Jag har pratat med Ari Holopainen om vad han vill ha ut av träningen och vi delar synen på att det vi vill ha ut av fysiken är att den ska vara funktionell. Av det jag sett av bandyspelarna i skolan så tycker jag att de fokuserar alldeles för mycket på sina armar och bröstmuskler. Det behöver kompleteras med mer bålmuskler, bröstrygg, mera ben, baksidor av ben, djupa bål och bukmuskler. Många av spelarna pratar om att de har problem med sina ljumskar och där tror jag vi kan göra mycket, säger Ulf Stevander.

Men behöver man inte arm- och bröstmuskler för att till exempel kunna skjuta hårt?

– Det inte de stora och starka som alltid skjuter hårdast. Det är dem som kan nyttja skottet från bålen som når dit. Titta bara på ishockeyspelarna i NHL. Inte är det de största bjässarna som skjuter hårdast där inte, säger Ulf Stevander.

Många bandyspelare brukar fasa för en försäsong från maj till oktober i löpspåret och sedan ändå klaga över att de inte orkar något på isen. Hur ser du på löpträning?

– Vi kommer inte sticka ut och springa milspåret. Ska vi löpa långt kommer det i så fall att vara i väldigt tempo och bara vara för att blöda igenom musklerna. Det kommer istället att bli mer intervaller som arbetsmässigt ska likna det spelarna gör på plan så mycket som möjligt.

Så spelarna i IFK Kungälv kan förvänta sig att få lära sig en hel del nya övningar nu då under våren?

– Jag det tror jag. Vi kommer inte vara på gym en endaste dag, men däremot kommer vi att ta med oss skivstängerna ut i det fria och träna med fria tyngder.

När IFK Kungälv gick upp i elitserien tränades laget av friidrottstränaren Peter Ward under försäsongen. Han tränade en del med att låta spelarna ha på sig vikter som spändes fast runt armar och ben under övningarna. Är det något du kommer köra med också?

– Nej. Vi kommer inte köra med något sådant. Jag och Peter Ward har olika syn på träning och träningsfilosofi. Han är gammal spjutkastare och har mer fokus på kroppsbyggnad, så vi tränar inte på riktigt samma sätt.

Hur är du som tränare då? Kommer du så att säga köra ”skiten” ur spelarna uppe i Fontin?

– Vi kommer att vara i Fontin, men vi kommer inte att vara i slalombacken eller som jag sa springa milspåret. Däremot kommer vi att träna i lite svagare lutningar. Det är inte varje dag man ska gå hem och spotta blod. Det är inte träning för mig. För mig handlar träning om att bygga upp människor, inte att bryta ner dem.

Anpassad träning efter lagdelarna
Något helt individuellt träingschema räknar han inte med att kunna ge varje spelare. Däremot kan träningen komma att anpassas efter vilken position de spelar på i laget.

– För mig tar det ungefär ett år innan man kan lära känna en individ tillräckligt bra för att kunna lägga upp ett personligt träningsschema på det sättet. Men för att bygga ett starkt lag så tror jag på att man måste ha starka individer. Jag har pratat en del bandy med både Ari Holopainen och Tommy Österberg som jag lärt känna på Mimershus de senaste åren. Tittar man på de olika lagdelarna så behöver de kanske ha lite olika typ av träning. En mittfältare och en halv kanske har en arbetstid på 40-50 sekunder innan de börjar glida på isen medan en toppforward kanske har 20 sekunder fast med mycket mer explosivitet. Det är sådant som vi får titta på när det gäller hur vi lägger upp träningen för olika spelare i olika lagdelar, säger Ulf Stevander.